بازدید دانشجویان گروه مهندسی عمران دانشگاه علم و فرهنگ به همراه جمعی از اساتید معزز، از پروژه اتوبان تهران - شمال
انجمن علمی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار کرد:
بازدید از قطعه اول آزادراه تهران شمال به آدرس تقاطع همت و آزادگان از تهران تا شهرستانک به طول ۳۲ کیلومتر
(محمد ورزدار، نوید نجفی - دانشجویان گروه مهندسی عمران)
آزادراه تهران شمال پیر ترین پروژه عمرانی کشور لقب گرفته است اما پس از خروج شرکت چینی و ورود شرکتهای ایرانی به پروژه سرعت اجرایی جهش چشمگیری داشته است.
طول آزادراه ۱۲۱ کیلومتر است، جمعاً ۱۴۵ تونل در باند رفت و برگشت به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر دارد. (بلندترین آنها تونلهای تالون و البرز هستند)، تعداد پلهای بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت جمعاً ۹۷ پل به طول کل حدود ۱۳ کیلومتر است و حداکثر شیب جاده ۶ درصد است. تمام جاده ۲ خط و در مکانهای بهمنگیر و پرارتفاع و گردنهها ۳ خط است. این بزرگراه، بزرگترین و مهمترین مسیر ارتباطی بین استان تهران و استان مازندران است. احداث این بزرگراه باعث کاهش ۳۵درصدی مصرف سوخت خواهد شد.
*بازدید دانشجویان با حضور اساتید معزز گروه مهندسی عمران دانشگاه علم و فرهنگ، جنابان دکتر میرمعزی، دکتر حقیقت، دکتر آدرسی و دکتر جعفری انجام شد.
*ابتدا گزارشی از مراحل پروژه و درصد پیشرفت قسمت های مختلف آن توسط مهندسین آزاد راه به دانشجویان ارائه شد.
*سپس با حضور در فاز های مختلف آزاد راه ( پل ، تونل و ... ) توضیحات مربوطه توسط مهندسین ارائه گردید.
*در آخر نیز پس از پذیرایی و صرف نهار، مهندسین این پروژه برای پذیرش کارآموز در آزاد راه تهران - شمال با معرفی دانشگاه اعلام آمادگی نمودند.
در صورت تکمیل آزادراه میتوان فاصله تهران تا چالوس را در یک و نیم ساعت طی کرد، نکته قابل توجه این که از طول ۱۲۱ کیلومتری (۶۰ کیلومتر کوتاهتر از جاده چالوس) حدود ۹۰ درصد آن یا در داخل تونل است یا روی پل و فقط ۱۰ درصد آن روی زمین طبیعی می باشد. برآوردهای اولیه حاکی از آن است که با افتتاح کامل آزاد راه، در سال حدود 600 میلیون تومان صرفهجویی خواهد شد.